Jeremy Flamewater Jeremy Flamewater
8335
BLOG

PAD - incydent na A4 - wszystko jest możliwe

Jeremy Flamewater Jeremy Flamewater Polityka Obserwuj notkę 110

PAD - wypadek na A4 - wszystko jest możliwe

Pojawia się coraz więcej znaków zapytania w sprawie incydentu z udziałem limuzyny, którą podróżował Andrzej Duda. Szef sztabu Biura Ochrony Rządu stwierdził, że wszystkie auta wożące VIP-ów są szczegółowo kontrolowane, a opona z samochodu prezydenta, nawet uszkodzona, umożliwia dalszą jazdę. Powiedział też, że samochód przeszedł kontrolę dwa dni wcześniej.

Ppłk Dariusz Bielas, dyrektor sztabu BOR, zapewnił na antenie TVP Info, że biuro ma „własną stację diagnostyczną pojazdów i żaden samochód nie wyjedzie z VIP-em bez udokumentowanej kontroli”. Wykluczył też „by opona była nieoryginalna”.

Zwrócił też uwagę na ważny szczegół dotyczący opon samochodu, którym podróżował Andrzej Duda. – Opony, nawet uszkodzone, umożliwiają odjazd z miejsca zagrożenia – powiedział.

PAD - incydent na A4 - wszystko jest możliwe

PAD - incydent na A4 - wszystko jest możliwe


Kilka informacji na temat modelu BMW 760Li High Security, czyli takiego jakim podróżował Prezydent:

1. Czujniki ciśnienia w oponach są na fabrycznym wyposażeniu, a informacja o spadku ciśnienia o 0,3 atmosfery jest natychmiast wyświetlana na monitorze komputera pokładowego.

PAD - wypadek na A4 - wszystko jest możliwe

PAD - wypadek na A4 - wszystko jest możliwe

2. W tym modelu montowane są opony wykonane w technologii RUN FLAT, a dyrektor sztabu BOR zapewnie, że nie ma możliwości, by opony w prezydenckiej limuzynie były nieoryginalne.

"System run on flat lub prościej run flat jest najbardziej wymagający ale też najbardziej skuteczny w przypadku przebicia opony. Opony w tej technologii inaczej nazywa się oponami o wzmocnionych ścianach, gdyż w zasadzie na tym polega cały patent. Kiedy z opony ucieka powietrze boki opony się załamują i robi się płaska.

Run on flat to tak naprawdę wzmocnienie struktury bocznej opony, które uniemożliwia taką deformację. Dzięki temu nawet przy całkowitej utracie powietrza opona jest w stanie wytrzymać obciążenie auta. Niestety niesie to ze sobą szereg konsekwencji – opony run flat są twarde i zapewniają bardzo mały komfort. Oprócz podtrzymania samochodu specjalnie wykonane wzmocnienia mają także zapobiegać przegrzewaniu się opony w skutek zwiększonego tarcia. Przykładowo opony Bridgestone posiadają na bokach specjalną strukturę, która dodatkowo odprowadza ciepło."

Reasumując:

Powietrze nawet ze standardowej opony nie schodzi w kilka sekund po jej przebicu, a system monitorowania ciśnienia w oponach w pojazdach marki BMW wyświetliłby natychmiast informację o jego spadku na monitorze komputera pokładowego i kierowca miałby czas, by bezpiecznie zatrzymać pojazd. Dodatkowo opony run flat fabrycznie montowane w pojazdach BMW umożliwiają bezpieczną jazdę przez 80 km z prędkością 80 km/h nawet po całkowitej utracie ciśnienia w oponie. Kierowca kierujący takim modelem BMW otrzymuje informację o spadku ciśnienia w oponie i ma czas na właściwe reakcje.

Nie ma możliwości, by opona run flat rozleciała się w drzazgi tylko po jej przebiciu, chyba, że zakupione opony miały niewłaściwy tzw. indeks prędkości i nie były przystosowane do jazdy z prędkościami jakie są normalnymi prędkościami BMW F03 lub, co jest bardzo ważne w pojazdach wzmacnianych i ciężkich, niewłaściwy indeks nośności opony, ale wtedy osobą odpowiedzialną za sprowadzenie zagrożenia VIPa staje się osoba odpowiedzialna za przetarg na zakup opon do pojazdów BOR...

Indeksy prędkości opon:

Indeks prędkości, zwany indeksem SI (Speed index) umieszczany jest na oponach za rozmiarem danej opony, np. 195/65R15 91T. Opisują go litery alfabetu. Zalecany indeks prędkości do opon naszego pojazdu, zawsze jest podawany przez producenta pojazdu. Nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż zalecane przez producenta.

Y 300
W 270
V 240
H 210
U 200
T 190
S 180
R 170
Q 160
P 150
N 140
M 130
L 120
K 110
J 100
G 90
F 80
E 70
D 65
C 60
B 50

Indeks nośności opony:

Indeks nośności (Li - load index) informuje o tym jakie jest dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu opony (na jedną oponę), przy jeździe z maksymalną, dopuszczoną przez producenta prędkością.

Indeks nośności Nośność (kg)
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 385
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500

itd...

W iskier krzesaniu żywem Materiał to rzecz główna. Trudno najtęższym krzesiwem Iskry wydobyć z... - Tadeusz Boy Żeleński

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka